
IPCC Caught Lying Again—This Time on 
Amazon Rain Forest 

Laurence Hecht 
March 15, 2010 
 

A new study, funded by NASA, contradicts IPCC claims 
that up to 40% of Amazon rainforest tree growth could be 
destroyed by even a small reduction in rainfall. Following the 
exposure of faked claims regarding Himalayan glaciers, coral 
reef destruction, and the entire historical temperature 
record, the NASA study pounds yet another silver spike into 
the heart of the International Panel on Climate Change 
vampire. 

The IPCC claim was based on a year 2000 report by the 
World Wildlife Fund, a genocide-promoting group founded 
in 1961 by Sir Julian Huxley with backing from Britain's 
Prince Philip and Prince Bernhard of the Netherlands. 

The NASA-funded study, led by an expert on climate 
and vegetation at Boston University, examined the effects of 
the major 2005 drought in the Amazon, when rainfall fell to 
the lowest level in living memory. The lead author of the 
study, Dr. Arindam Samanta, is cited by the Daily Telegraph 
saying: "We found no big differences in the greenness levels 
of these forests between drought and non-drought years." 

The IPCC's 2007 assessment on climate had stated: "Up 
to 50% of the Amazonian forests could react drastically to 
even a slight reduction in precipitation.... It is more probable 
that forests will be replaced by ecosystems that have more 
resistance to multiple stresses caused by temperature 
increase, droughts and fires, such as tropical savannahs." 



Dr. Jose Marengo, a climate scientists with the Brazilian 
National Institute for Space Research and a member of the 
IPCC said: The way the WWF report calculated this 40% was 
totally wrong. The new study, published in Geophysical 
Research Letters, used satellite data to arrive at its 
conclusions. 

 
 


